Divine Nature - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Tom Beers - WaarBenJij.nu Divine Nature - Reisverslag uit Roseau, Dominica van Tom Beers - WaarBenJij.nu

Divine Nature

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

02 Februari 2008 | Dominica, Roseau

Inmiddels heeft van alles weer mijn pad gekruist. Ik was vorige keer geëindigd bij Bequia. Nou, één ding is zeker.. de mensen leven hier tha good life. Huizen liggen prachtig op hellingen en kunnen elke avond genieten van een mooie zonsondergang. Bequia heeft daarentegen niet veel mogelijkheden om iets te ondernemen. Met uitzondering van Turtle Sanctuary. Hier worden schildpadden opgevangen en verzorgd. Het blijven lieve diertjes :). Daarom had ik me voorgenomen om alle stranden af te gaan en me voor te doen als een zonverslaafde toerist haha. Industry Bay was het mooiste strand bedekt met oneindig veel palmbomen. Doordat het aan de Atlantische zijde bevindt, waaide het er wel flink. Niet echt fijn liggen met het zand dat als hagel tegen je aan knalt. Zo heb ik ook Friendship Bay, Princess Margaret Beach en Lower Bay mijn voetstappen achter gelaten. Totdat ik ontdekte dat het Bequia Music Festival van start ging met als opening een steelband uitvoering. Hier heb ik met een aantal locale jongens gebounced en de ‘yachties’ de juiste stijl van dansen laten zien ;). Een oud koppel probeerde het nog na te doen haha. Dat noem ik nog eens oud geleerd, oud gedaan. De laatste dag van het festival had plaats in Lower Bay en daar was ik dan ook te vinden.. op het strand. Een band speelde jazz en blues, grote jachten kwamen aangevaren, martini’s en rumpunch vloeide rijkelijk. Het enige wat ik nog miste, waren galajurken en tuxedo’s. En zo verliet ik dezelfde dag nog Bequia in cosmopolitische sferen.

In St. Vincent overnachtte ik om een damn vroege vlucht naar Dominica te pakken. De taxichauffeur die me naar Adams Apartment tegenover het vliegveld bracht, had voor de verandering gospel op staan in plaats van de soca en reggae. En hard mee zingen dat hij deed :lol:. En het werd me een nacht, totaal geen oog dicht gedaan. De reden.. salamanders die over de muur lopen, blaffende honden, snikheet zonder airco of waaier, het apartement kraakte van alle kanten, het geluid van opstijgende en dalende vliegtuigen en super irritante muggen die me helemaal lek hebben gestoken. Dan te denken dat sommige mensen hier weken verblijven :?. Het was dus geen verrassing dat ik al om vijf uur ‘s ochtends op het vliegveld rondslenterde. Door een vluchtwijziging heb ik zowel Barbados als Antigua gezien. Opmerkelijk dat deze twee eilanden bijna geheel vlak zijn in tegenstelling tot de voorgaande eilanden die ik heb gezien.

St. Vincent en the Grenadines, voorheen het territorium van smokkelaars, piraten, luxe jachten en afkickende rocksterren, verwelkomt inmiddels toeristen over de hele wereld. Elk type eiland heeft zijn eigen aantrekkingskracht. De cultuur van de eilandengroep is formeel en macho van buiten, maar warm en relaxt van binnen. Wanneer je eenmaal iemand beter kent en je breekt door die bekende ‘tourist-local barrière’ heen, wordt je praktisch als familie beschouwt. De locals leven hier in een van de mooiste plekken op aarde. Desondanks passen ze niet zozeer in het stereotype beeld van bewoners in het paradijs. Ze hebben ook hun dagelijkse zorgen en proberen een welvarende toekomst voor hun kinderen te scheppen. Met moeite nam ik afscheid van deze utopie, bestaande uit ultieme droomeilanden. Helaas heb ik geen beroemdheden gespot.. this was the place to be.

Toen kwam Dominica :D. Dominica is echt fantastisch en een van mijn favoriete eilanden! Vanuit de lucht zag je alleen ontoegankelijke bergen en opeens landt je op een landingsbaan half verborgen in de jungle. Fascinerende natuurlijke wonderen, dramatische bergen, een territorium met de laatste overlevende Caribs en riffen als een van de best bewaarde geheimen in de Caribbean maken het een paradijs voor ecotoeristen. Niet voor niets heeft Dominica de bijnaam ‘Nature Island of the Caribbean’. De afwezigheid van grote toeristische ontwikkelingen en een internationaal vliegveld maakt het eiland heel rustig, maar pulseert als er een cruiseschip arriveert. Alhoewel het als arm land in de wereld wordt gezien, is er een hoge levensverwachting. Misschien heeft die frisse lucht er iets mee te maken? Wat ze zouden mogen veranderen, is dat ze bij accommodaties en eetgelegenheden vaak nog VAT (value added tax) en Service Charge bijrekenen. Hierdoor komt de prijs 25% hoger dan je oorspronkelijk denkt. Vervelend als je op budget reist :?.

Maar er viel ontzettend veel te doen in eigenlijk te weinig tijd. Ik verbleef midden in de hoofdstad Roseau waar het in sommige straten net lijkt alsof je een sprong terug in de tijd maakt door de pittoreske huisjes met uitstekende balkonnen en ouderwets gedecoreerde kozijnen. Met een snorkeltour ben ik naar Scotts Head en het beroemde Champagne geweest. De zichtbaarheid in het water was werkelijk grandioos :D. Je kon gemakkelijk twintig meter ver zien.. zo helder! Het bijzondere aan Champagne is dat door vulkanische activiteit bubbels uit de bodem naar het wateroppervlak opstijgen. Dit creëerde de illusie alsof je zwom in een grote glas champagne. En lekker warm! Tot zover, met stipt op één, de beste spot om te snorkelen en duiken vanwege de grote diversiteit van het koraal en de vissen. Een koninkrijk vol met gecamoufleerde, fluoriserende, gestreepte, gevlekte, kleurrijk en minuscuul zeeleven.

Voor een dagtrip langs het noordelijke deel stond ik op een ochtend te wachten op mijn guide Desmond. In de tussentijd probeerde een man me er heilig van te overtuigen om te geloven in God, want dat zou uiteindelijk mijn verlossing zijn. Tot mijn grote ergernis toe. En nee.. hij was geen Jehovah’s getuige. Tenminste, dat dacht hij zelf :p. De eerste highlight was een tocht over de Indian River in een bootje met roeispanen. Deze ondiepe rivier kabbelde prachtig door de jungle en leidde uiteindelijk bij een bar in the middle of nowhere. Vervolgens reden we door naar Fort Shirley, schitterend gelegen in het Cabrits National Park dat uit twee uitgedoofde vulkanen bestaat. Het indrukwekkende fort had gerenoveerde delen, maar ook nog ruines die nog steeds verstopt zaten tussen de weelderige planten. Daarna gingen we verder naar de Carib Territory. Dit is de enige plaats in de Caribbean waar de oorspronkelijke bewoners nog leven, toegewezen gekregen door de overheid. Via een rondleiding kreeg ik een kijkje in hun oeroude cultuur dat tot op de dag van vandaag nog tot uiting komt. De laatste stop was bij Emerald Pool. De met mos bedekte boomstammen, de vochtige lucht, zonnestralen die door het bladerdek heen schitterde, de hele omgeving maakte het net een sprookjeswoud. En de waterval zag er sierlijk uit. In de avond heb ik iets heel bijzonders meegemaakt. Je raad het nooit.. ongelovelijk maar waar, ik heb de prime minister van Dominica (Roosevelt Scarret) ontmoet :D! Hij was op bezoek in Kent Anthony Guest House, omdat hij een goede vriend is van de eigenaar. De man heeft zelfs de tijd genomen om met me te praten. We zijn vanaf nu tight homies haha.

Natuurlijk heb ik ook nog veel gehiked, de reden waarom Dominica op mijn lijstje stond. Samen met een stel uit Finland heb ik Titou Gorge en de Middleham Falls verkent. Titou Gorge was echt speciaal! Het is een nauwe grot en de enige manier om de waterval binnenin te bereiken was door er naar toe te zwemmen. Echt kicken :D. Met het water afkomstig uit een hot spring kon je jezelf weer opwarmen, want het water was ijskoud. Na deze dikke pret, gingen we door naar de Middleham Falls. De hoge waterval diep in het regenwoud was een geweldige belonging na eerst moeilijk begaanbare (dat het wel veel leuker en avontuurlijker maakt) paden te hebben getrotseerd. Een dag later ging ik er zelf op uit voor een zes uur durende hike naar Boiling Lake en Valley of Desolation. De wandeling liep door een prachtig dicht regenwoud vol met lianen, groene bergkammen met steile afgronden, kolkende rivieren, uitdagende klimpartijen over rotsen en geheimzinnige zwavelbronnen. Er was een vogel dat de naam ‘Mountain Whistler’ draagt. Als deze zijn fluittalenten ten gehore brengt, dan weet je het.. het gaat regen. En zo geschiedde het, regelmatig zelfs. Gelukkig waren de buien kort. Valley of Desolation naderend, bracht mij bij een reeks zwavelbronnen, die een stinkende geur voort brengt (lord have mercy) die je mijlenver kunt ruiken en nog het meest overeenkomt met rotte eieren. Door het ijzer in het grond hebben de stenen een bruine kleur. Het water varieert van wit tot zwart en van blauw tot grijs. Wel een cool stukje natuur. Een eindje verder kwam ik bij Boiling Lake. Dit was een fascinerende vertoning! Helemaal omdat er hier maar drie van zijn op aarde. Door de stoom die van het meer afkwam, kon je soms helemaal niets meer zien. Kortom, Dominica kan ik zeker iedereen aanraden, divine nature!

  • 02 Februari 2008 - 22:30

    Laura:

    Korte haren Tarzan :P

    Beetje van de zon en de natuur genieten, hiken en feesten... Mzzzz je hebt het maar weer goed voor elkaar daar! San en ik hebben ook een paar keer gehiked in Peru, heel vet!

    Gister nog wezen carnavallen in Breda bij de Walkabout, Drie Gezusters en Kerkplein. Was een ouderwets avondje Breda haha ;)

    Avonturierse! Kusss

  • 03 Februari 2008 - 10:13

    Prinzie:

    Hey Tom!

    Vet verhaal man! Die panorama foto is mooi van die bergkam zeg! Pfew!! Geniet er nog maar ff van maat!! Hier is alles grauw, grijs en kaal qua natuur!!

    Hasta la pasta!!

  • 03 Februari 2008 - 11:02

    Pap & Mam:

    Wow,wow en nog eens wow! Meer kunnen we er niet van maken. We vrezen dat je hier in ons kale kikkerlandje van z'n leven niet meer gewend raakt. Wat jij daar ziet en ervaart kennen wij alleen uit films.
    Hebben ze daar geen leuke, vlotte reisorganisator nodig??
    Liefs, papa en mama


  • 03 Februari 2008 - 15:02

    Daan:

    Jowww dude...
    Wat een verhalen man :D Het klinkt allemaal zo mooi!! zijn er ook nog negatieve dingen haha?? Je ziet er goed bruin uit man... en dat korte koppie van je staat ook goed haha...
    Ik zou zeggen geniet er maar van want carnaval is ook niet alles hoor :P ik zou liever daar zitten
    spreek je

  • 03 Februari 2008 - 20:12

    Chantal:

    Heey Tom!

    Ik dacht laat ik eens de verhalen van mijn oud collega gaan lezen! Was lang geleden! (beetje vergeetachtig geworden;))

    Ik ben gewoon jaloers op jouw! Wat jij allemaal hebt beschreven, dat wil ik ook zo graag zien!! :)

    Ik vind wel dat je er een boek over moet schrijven! Je schrijft op zo'n leuke manier! :)

    Nou Tom, nog heel erg veel plezier met je rondreis en ik zal nu niet meer vergeten je verhalen te lezen!!

    Tot snel!
    Groetjes Chantal

  • 05 Februari 2008 - 17:50

    Opa En Oma Van Beers:

    Tjonge tjonge het houdt niet op.Wij beginnen een beetje jaloers te worden.Oma kan er niet meer tegen,dus zij komt hoogst persoonlijk een kijkje nemen,maar jij kunt haar nog tijdig van adviezen dienen,want zij vertrekt op 21 Mrt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominica, Roseau

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2008

Awesome Memories

02 Februari 2008

Divine Nature

24 Januari 2008

Crown Jewels

18 Januari 2008

Isle Of Spice

12 Januari 2008

Grateful Goodbye
Tom

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 20348

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: